Het logo van Karin Vos
divider

“Geef jezelf aandacht cadeau…”

Wat is mindfulness?

Mindfulness gaat over het meer aanwezig zijn in je eigen leven. Doordat je leert je aandacht meer te houden bij waar je op dit moment bent, wat je op dit moment voelt en wat je denkt.

Dit klinkt zo eenvoudig maar we leven in een tijd waarin we een vol of vaak gejaagd leven hebben. Terwijl je bezig bent met je werk, aan het spelen bent met de kinderen of sport ben je in gedachten met hele andere dingen bezig. Denk hierbij aan de planning voor morgen, herbeleef je een onaangename situatie/gesprek of maak je je zorgen over een te maken beslissing.

Als deze gedachten te maken hebben met iets wat onprettig of spannend is/was je allerlei emoties ervaren zoals woede, machteloosheid of verdrieten veroorzaakt het spanning. Onderstaande plaatje is daar een goed voorbeeld van:

Mindfulness illustratie

Mindfulness helpt je:

  • negatieve en/of stressvolle situaties beter te hanteren
  • meer naar jezelf te luisteren en beter voor jezelf te zorgen
  • met het accepteren dat er dingen zijn die je niet kunt veranderen
  • meer balans te houden in het leven
  • meer zicht te krijgen op wat jouw persoonlijke stresssignalen zijn
  • om te gaan met de eisen die aan je gesteld worden of die je aan jezelf stelt.
  • grenzen aan te geven door je meer bewust te worden wat je grenzen zijn.

Mindfulness Based Stress Release training.

Mindfulness is een vaardigheid die je kan ontwikkelen door te doen. Elke dag leren meer aanwezig te zijn en je minder te laten meevoeren door de spinsels in je hoofd en je gevoelens.

Je kunt je beter concentreren en je bent je er sneller bewust van wanneer je “op reis gaat” naar het verleden of de toekomst. Je krijgt een keuze om op lastige momenten uit een automatisch patroon van denken en/of doen te stappen en een andere keuze te maken. Je leert meer balans in je leven aan te brengen doordat je patronen bij jezelf herkent.

Programma.

De MBSR, ook wel de 8 weekse genoemd is een vaststaand programma gecreëerd door Jon Kabat Zinn. Het is vooral een praktische training.

Tijdens de gezamenlijke bijeenkomsten behandelen we elke week een ander onderwerp en doen we de hierbij passende oefeningen. Deze oefeningen krijg je als audiobestanden mee naar huis.

Zoals eerder aangegeven leer je mindfull zijn door te doen. Hiervoor krijgt je oefeningen mee voor thuis. Dit kost je ongeveer 3 kwartier per dag.
Door regelmatig te oefenen creëer je nieuwe patronen en leer je je aandacht vast te houden en te sturen. Je begint de manier waarop jij functioneert te herkennen.

Korte omschrijving van de onderwerpen:

Week 1.
Het verschil tussen de automatische piloot en aanwezig zijn. Leren herkennen hoe makkelijk het is om af te dwalen. Je wordt je bewust waar je dan bent met je aandacht (jouw patroon) en dat je ook weer terug kan keren naar het huidige moment.

Week 2.
Omgaan met dat wat je tegenkomt. Je komt tijdens het dagelijks leven, de oefeningen allerlei obstakels tegen die een excuus kunnen zijn om niet te oefenen of aanwezig te zijn bv lastig, moe, te druk, vergeten, lichamelijk ongemak, veel gedachten. Je krijgt handvatten hoe hier mee om te gaan. Je leert het verschil tussen het obstakel (ongemak) en hoe je daar op reageert.

Week 3.
Leer je wat grenzen zijn en hoe je ze soms oprekt. (“ik heb pijn maar dit moet eerst even af..”) Niemand is zo streng voor je als jezelf en wat gebeurt er met je als je je grens wel respecteert?

Week 4 en week 5.
Stress, wat doet het met je? Hoe voelt stress voor jou, wat voor invloed heeft stress en hoe werken je hersenen als je stress hebt.  De eerste week brengen we stress in kaart, de tweede sessie behandelen we hoe je er mee om kan gaan.

Week 6.
Gedachten hebben we, zo’n 40.000 per dag maar hoe behulpzaam zijn ze eigenlijk? Wat is de invloed van je gedachten op je stemming, je grenzen en wat voor grip heeft een gedachte op je?
Je leert anders naar gedachten te kijken, er anders mee om te gaan.

Week 7.
Alle sessie van de afgelopen weken nemen we bij elkaar. Je hebt je automatische patronen goed leren kennen en hoe zorg je nu dat je in balans blijft? Balans en zelfzorg staan deze sessie centraal.

Week 8.
Afsluiting en alles wat nog ter tafel komt. Een sessie waarbij we kijken hoe je verder de mindfulness in het dagelijks leven ken integreren.

In de dagen tussen de bijeenkomsten blijf je deze oefeningen dagelijks doen.  Dit kost je ongeveer 3 kwartier per dag. Op deze manier creëer je nieuwe patronen en leer je je aandacht vast te houden en te sturen. Je begint de manier waarop jij functioneert te herkennen.

De training bestaat uit acht bijeenkomsten van 2,5 uur en een stiltedag.

Voor wie?

Voor iedereen die

  • minder stress in zijn leven wil ervaren
  • bewuster wil leven en beter wil leren omgaan met moeilijke situaties
  • het gevoel heeft geleefd te worden
  • minder wil piekeren
  • lichamelijk last heeft van stress en spanning
  • meer momenten van rust en ontspanning wil

Ik werk met kleine groepen van maximaal 6 mensen. Voelt het voor jou niet fijn om in een groep te trainen dan is dit ook mogelijk in een een op een setting.

Tijden

Mindfulness training najaar 2019:

Dinsdagavond:

10, 17, 24 sept, 1, 8, 15 en 29 okt en 5 nov 2019
Stiltedag: 13 okt 2019

Avond: 19.00 - 21.30 uur
Stiltedag: 10.00 uur - 14.00 uur

Kosten

€ 395,00 voor 8 bijeenkomsten van 2,5 uur en een stilte dag.

Er zijn zorgverzekeringen die de MBSR training geheel of gedeeltelijk vergoeden. Informeer hiervoor bij je eigen verzekering. Ik ben aangesloten bij de VNBM, categorie 1 trainer.

Afbeelding over de schouder karin vos